Nieuws


            
        				  	
		
		

Alternatief gala-ontbijt op zondag 21 mei 2017

Na een zeer geslaagde editie in 2016, heeft een aantal oud-leden ook dit jaar het initiatief genomen om op zondag 21 mei een ontbijt te organiseren. Dit is de dag na het jaarlijkse gala van Les Precieuses Ridicules.

Locatie
Stedelijke Scholengemeenschap Nijmegen
IJsbeerstraat 12, 6531 HR Nijmegen

Tijden
Van 12.00 tot 15.30. Om 16.00 moet de locatie worden verlaten. Hulp bij het opruimen wordt gewaardeerd!

Aanmelden
Voor het ontbijt kan je je aanmelden bij oud-lid Jayantee Assmann via pauleassmann@gmail.com, of via Facebook: https://www.facebook.com/events/1160108084116280/

Kosten
-4 Euro per persoon
-Verder wordt een donatie in de vorm van iets te eten en te drinken enorm gewaardeerd. Vermeld dus svp bij je aanmelding ook meteen wat je mee wilt nemen, of vraag even na waar nog behoefte aan is.

Heb je verder nog vragen, dan kan je deze per e-mail stellen aan Jayantee Assmann via pauleassmann@gmail.com.

Lees verder

Oproep organisatie LPR Gala-ontbijt

Dit jaar gaat het traditionele gala-ontbijt van Les Precieuses Ridicules helaas niet door. Omdat vorig jaar een aantal oud-leden het initiatief heeft genomen om alsnog een ontbijt te organiseren met dezelfde opzet en insteek als het LPR-galaontbijt, doet Les Precieuses Ridicules een oproep aan leden, oud-leden en andere sympathisanten om een dergelijk ontbijt te organiseren.

Mocht er een alternatief gala-ontbijt georganiseerd worden, dan zullen wij dit via de website en via ons Facebookaccount promoten.

Lees verder

Datum en locatie LPR-gala 2017 bekend

Op zaterdag 20 mei vindt het jaarlijkse galabal van hofdansvereniging Les Precieuses Ridicules plaats. Locatie voor dit jaar is het verenigingsgebouw ‘Roomsch Leven’, Heyendaalseweg 239 in Nijmegen. Deze locatie ligt in de wijk Brakkenstein vlakbij de campus van de Radboud Universiteit (onder de meeste oud-leden bekend als Katholieke Universiteit Nijmegen). Aangezien een flink aantal (oud)leden elkaar heeft leren kennen tijdens hun studententijd keren we met de keuze voor deze locatie in feite een beetje terug in de tijd!

Traditiegetrouw zal het gala starten met de ALV die om 19.30 plaats zal vinden. De zaal is al om 19.00 open. Rond 20.00 zal het officiele gala worden afgetrapt met een openingsdans door het bestuur.

Uitnodiging
De uitnodiging voor het gala wordt in april per e-mail verstuurd naar de genodigden. Deze genodigden zijn vrij om deze uitnodiging door te sturen naar andere oud-leden. Meer informatie over het gala en de uitnodiging is op te vragen bij het bestuur, bij voorkeur per mail via info@hofdansen.nl.

Over de locatie
Roomsch Leven is een verenigingsgebouw in het hartje van de Nijmeegse wijk Brakkenstein. Het gebouw functioneert regelmatig als wijkgebouw. Naast allerlei wijkgebonden activiteiten hebben ook verschillende Brakkensteinse verenigingen in dit gebouw hun thuishonk. Meer informatie vindt u via www.roomschleven.nl.

Let op
Entree aan de deur en drankjes dienen contant te worden afgerekend. Pinnen is niet mogelijk.

Bereikbaarheid
Roomsch Leven ligt in de wijk Brakkenstein vlakbij de universiteitscampus. Parkeren kan in de wijk zelf. De locatie is goed bereikbaar per openbaar vervoer. Buslijn 3 (Oosterhout Dorp – Afrika Museum Berg en Dal) stopt bij halte Pater Eijmardweg. Vanaf daar loopt u in 5 minuten naar Roomsch Leven (of misschien 10 minuten als u een jurk met zeer wijde rokken draagt).

Lees verder

Oproep LPR Gala 2017: geef je e-mailadres door

Beste oud-leden, vrienden en andere sympathisanten van Les Précieuses Ridicules,

Ook in 2017 organiseert onze vereniging weer het jaarlijkse gala van Les Précieuses Ridicules. Dit doen we met beperkte middelen, maar wel met heel veel plezier! Om het uitnodigingstraject efficiënter en effectiever te laten verlopen, hebben we besloten om vanaf dit jaar de uitnodiging per e-mail te versturen. Dat betekent dat leden, oud-leden, vrienden en andere geïnteresseerden voortaan een digitale uitnodiging ontvangen. Voor een aantal mensen zal een uitzondering worden gemaakt. Zij krijgen de uitnodiging per post toegestuurd.

Om ervoor te zorgen dat we zo veel mogelijk mensen bereiken, willen we graag jouw hulp inschakelen. Wil je graag de uitnodiging voor het gala ontvangen? Stuur dan je e-mailadres en contactgegevens door naar info@hofdansen.nl. Doe dit ook als je zeker weet dat we je e-mailadres al hebben, voor het geval we misschien in het bezit zijn van een verouderd e-mailadres. Ken je nog meer mensen die eveneens een uitnodiging zouden moeten ontvangen, mail vooral ook hun gegevens door. En weet jij precies wie we het beste een papieren uitnodiging kunnen blijven toesturen, dan vernemen we dit uiteraard ook graag. Aan de hand van deze informatie kunnen wij onze adressenlijst goed up-to-date houden en krijgt iedereen die geïnteresseerd is in ons gala een uitnodiging toegestuurd.

Uiteraard zullen we dit jaar ook weer via www.hofdansen.nl en op www.facebook.com/hofdansvereniging.lesprecieusesridicules regelmatig updates over het gala posten!

Met hoffelijke groet,

Het bestuur van Les Précieuses Ridicules

Lees verder

Nieuwe danslocatie per 9 januari 2017

Na bijna vijftien jaar bij Danscentrum Vermeulen de dansstudio onveilig te hebben gemaakt, heeft het bestuur van hofdansvereniging Les Precieuses Ridicules met instemming van de leden besloten om te verhuizen naar een nieuwe danslocatie voor de maandagavond.

Met ingang van maandag 9 januari 2017 worden de repetities gehouden in de Brasserie van Spinozagebouw A (aan de binnentuin) op de campus van de Radboud Universiteit. Deze locatie is te vinden aan de Montessorilaan 3.

De les van maandag 12 december vindt nog bij Danscentrum Vermeulen plaats, evenals het Kerstballenbal op maandag 19 december. Maandag 26 december en maandag 2 januari is er vanwege de kerstvakantie geen les.

Mocht je vragen hebben, stuur dan een mail naar info@hofdansen.nl of stel je vraag via onze Facebookpagina: www.facebook.com/hofdansvereniging.lesprecieusesridicules. Ben je benieuwd naar onze dansen en heb je op maandagavond geen college? Dan ben je vanaf 9 december van harte welkom om een keer op maandagavond te komen kijken! We repeteren van 19.30 tot 22.00.

Lees verder

Crinolinemania – 10 fascinerende feiten over de hoepelrok

In de negentiende eeuw raakte de crinoline, oftewel de hoepelrok in de mode. De ontwikkeling die de damesmode toen doormaakte, was dat deze steeds smaller en strakker in de taille werd en juist wijder aan de onderkant. Dit wordt ook wel een klokvorm genoemd. Om dit silhouet te creëren, werden crinolines gebruikt. Deze bestonden uit een kooiconstructie van soepele stalen hoepels die van het middel naar beneden hingen. De crinolines maakten hun opmars in 1840, maar werden in de jaren ’70 van de negentiende eeuw alweer ingeruild voor de volgende modetrend, de bustle, waarbij het accent naar de achterzijde van de jurk werd verplaatst.

Te midden van de crinolinemania werden de hoepelrokken steeds wijder. Dat is terug te zien in schilderijen, maar ook in spotprenten. Keizerin Elisabeth van Oostenrijk deed eveneens aan deze mode mee. Zij draagt een fraaie jurk met crinoline op het bekende portret van Franz Xavier Winterhalter uit 1865 dat nu in het Kunsthistorisches Museum in Wenen hangt. Ook in de bekende driedelige verfilming van Ernst Marischka uit de jaren ’50 van de vorige eeuw komen enorme, brede rokken voorbij die dankzij crinolines hun volume behouden.

10 feiten over de crinoline

1. De 16e eeuwse Spaanse farthingale is de voorouder van de crinoline
Wijde, volle rokken waren in de 15e eeuw al populair. Koningin Johanna van Portugal maakte van de hoepelrok een modetrend toen zij deze aan het hof introduceerde. Van originele heette deze hoepelrok een verdugado, wat later werd verbasterd tot farthingale. Het gerucht ging dat Johanna deze hoepelrok droeg om een buitenechtelijke zwangerschap te verbergen. Een dergelijk gerucht is natuurlijk een uitstekend middel om een modetrend populair te maken.

De farthingale werd in Engeland geïntroduceerd door Catherina van Aragon, toen zij de 15-jarige Arthur, prins van Wales trouwde. De Spaanse farthingale was een petticoat gemaakt van linnen met horizontale rieten banden of walvisbaleinen. De farthingale werd na verloop steeds groter en liep van de taille tot de zoom. De kegelvormige vorm van dit Spaanse kledingstuk bleef de rest van de 15e eeuw geliefd aan de Europese hoven.

2. De crinoline dankt diens naam aan paardenhaar

De naam crinoline is een combinatie van de Franse woorden crin (paardenhaar) en lin (linnen). De naam beschrijft dus de materialen die werden gebruikt om de allereerste crinolines te vervaardigen. Vanaf 1840 was de crinoline van paardenhaar in staat om het gewicht van verschillende petticoats te dragen die de populaire, volle, klokvormige rokken in vorm moesten houden. Dankzij de paardenharen crinoline waren er minder petticoats nodig om het gewenste silhouet te creëren. Bovendien bood het materiaal meer bewegingsvrijheid voor de benen. Maar nog steeds waren de hoepelrokken zwaar, niet comfortbel, warm en onhygiënisch, vooral in de zomer. Men ging op zoek naar een lichter alternatief met een betere structuur: het resultaat was de kooihoepelrok.

3. Kooicrinolines waren licht en zeer flexibel

De kooicrinolines van stalen hoepels werden zeer geliefd. Het eerste patent voor deze vinding werd in april 1856 vastgelegd door R.C. Milliet in Parijs, en een paar maanden later door hun agent in Engeland. Hoewel kooicrinolines nogal stug lijken, was het verenstaal waarvan deze waren gemaakt zeer flexibel en kon het ook worden samengedrukt. Afgezien van de onvermijdelijke ongelukjes, leerden vrouwen hoe zij zich in crinolines moesten voortbewegen en hoe zij konden gaan zitten zonder hun onderkleding te laten zien.
Omdat het verenstaal zo licht van gewicht was en vrouwen allesbehalve beperkte in hun bewegingsvrijheid, waren de kooicrinolines een bevrijding voor de dames die niet langer meerdere lagen petticoats hoefden te dragen voor het gewenste, volumineuze effect.

4. Kooicrinolines waren een massaproduct
Een van de grootste producenten was Douglas & Sherwood’s Hoop Skirt Factory in New York. Dit bedrijf had 800 vrouwen in dienst en produceerde maar liefst 8.000 hoepelrokken per dag. Voor deze hoepelrokken was een ton staal per dag nodig. Elke maand werd er in de fabriek 150.000 yards mousseline, 100.000 feet walvisbaleinen, 24.000 spoelen katoen, 2.800.000 ringen, 500.000 yards band, 225.000 yards koord en 10.000 yards haarmatten.

5. Crinolines veroorzaakten ongelukken, soms met tragische of zelfs dodelijke afloop
Door middel van buitensporig adverteren werd geprobeerd om potentiele klanten ervan te overtuigen dat hun bewegingsvrijheid niet werd gehinderd door het dragen van een kooicrinoline.
Dit gaf echter een vals gevoel van veiligheid met betrekking tot de zorgzaamheid en oplettendheid die noodzakelijk was bij het dragen van de rokken om ongelukken te voorkomen. Omdat de draagsters van de crinolines niet altijd volledig bewust waren van de omvang van de rokken, waar hun rokken zich precies bevonden, wat deze raakten en waar deze achter konden blijven haken, leidde dit tot ongelukken. Duizenden vrouwen stierven in het midden van de 19e eeuw omdat hun volumineuze rokken vlam vatten. Andere risico’s waren dat de hoepelrokken klem konden komen te zitten in machines, koetswielen en andere obstakels. Ook windvlagen waren een gevaar.

6. Crinolines waren van alle rangen en standen

Crinolines werden door alle vrouwen in de westerse wereld gedragen, ongeacht hun rang en stand.

7. Crinolines hadden een omtrek van 18 feet, oftewel bijna 5,5 meter
De crinoline kon een omtrek van wel 6 yards, bijna 5,5 meter hebben. Daarmee waren ze een geliefd onderwerp voor spotprenten om deze afmetingen nog verder te overdrijven. Contemporaine foto’s laten echter zien dat vrouwen kleinere versies van de crinoline roegen, in tegenstelling tot de enorme klokvormige creaties die werden afgebeeld in modeafbeeldingen. Grote crinolines werden waarschijnlijk alleen gedragen tijdens bals, bruiloften en speciale gelegenheden.

8. Crinolines werden door de media onderzocht en bekritiseerd
De crinoline werd het onderwerp van wijdverspreid media-onderzoek en kritiek. Dit waren journalistieke artikelen, maar ook gedichten die de hoepelrok hekelden en klaagliederen. Ook moralisten, correspondenten en hekeldichters, die zich vaker uitlieten over de mode-opsmuk en de meest extreme situaties uitbeelden, namen de crinoline op de hak.

9. Koningin Victoria zou een hekel hebben gehad aan crinolines
Toen de dochter van koningin Victoria met de Pruisische prins Frederick trouwde in 1858, verzocht de koningin de Pruisische dames om geen crinolines te dragen. Er was namelijk niet genoeg ruimte voor al die wijde rokken in de koninklijke kapel in St. James’s Palace. Vanwege dit incident dacht men dat zij een hekel had aan deze hoepelrokken, maar vele foto’s van haar in een dergelijke hoepelrok spreken dit juist tegen.

10. De crinolinehype bereikte haar hoogtepunt tijdens de vroege jaren ’60 van de 19e eeuw
De hoepelrok raakte rond 1862 uit de gratie. Het silhouet veranderde van klokvormig naar een vorm waarbij het volume-effect zich naar de achterzijde van de jurk verplaatste. De crinolette maakte dit nieuwe effect mogelijk en bestond uit halve hoepels van verenstaal. De crinolettes waren een overbrugging richting de nieuwe modetrend die wereldwijd populair zou worden: de bustle.


Dit artikel is een bewerkte vertaling van Crinolineomania- 10 Fascinating Facts About The Crinoline, afkomstig van fiveminutehistory.com

Lees verder

Foto’s workshop Toneelroute Vianen

Op zondag 11 september mochten wij tijdens de Toneelroute Vianen, waarbij het leven van de Brederodes in de historische binnenstad van Vianen centraal stond, een workshop hofdansen verzorgen in de Burgerzaal van het stadhuis. We hebben veel enthousiaste bezoekers op de dansvloer mogen verwelkomen!

Klik hier om de foto’s te bekijken.

Lees verder

De dansen van Les Precieuses Ridicules: de Quadrille

Onze hofdansvereniging houdt zich onder andere bezig met het instuderen van choreografieën die zijn gebaseerd op dansen uit de 18e en 19e eeuw. Een van deze dansen is de Quadrille.

De Quadrille is een dans die met vier paren wordt gedanst. Deze dansparen staan in een vierkant, genaamd carre. De oorsprong van de Quadrille gaat terug naar het eind van de 16e eeuw. Toen werd deze dans met twee paar aan het Italiaanse hof gedanst. De Britse arrangeur, danser en muziekuitgever John Playford publiceerde rond 1650 het werk ‘countrydances’ waarin dansvormen met vier paar stonden beschreven. De 19e eeuwse Quadrille heeft echter alleen het aantal paren en het carre gemeenschappelijk met deze eerdere versies van Playford.

Vaste figuren
Kenmerkend voor de 19e eeuwse Quadrille zijn de vijf of zes figuren met elk een eigen naam. Elk figuur bestaat uit een aaneenschakeling van figuren die worden gedanst door twee tegenover elkaar staande dansparen. Na elke set passen krijgen de andere twee paren in het carre de kans om de passen uit te voeren. Deze danspatronen raakten goed ingeburgerd, waardoor mensen die regelmatig dansten de opeenvolging van de figuren goed uit het hoofd kenden.

Quadrille des Lanciers
De meest populaire variant van de dans is de Quadrille des Lanciers. Deze dans behoorde zeker tot in de jaren vijftig van de 20e eeuw tot het standaard repertoire van dansscholen en werd ook daarna nog vaak aangeleerd.
De Quadrille des Lanciers die Les Precieuses Ridicules danst, bestaat uit de gebruikelijke vijf figuren met de namen ‘Les Tiroirs’ (de draaideuren), ‘Les Lignes’ (de linies), ‘Les Moulinets’ (de molens), ‘Les Visites’ (de visites) en ‘La Chaine’ (de ketting). Het laatste figuur wijkt qua naam af en wordt normaal gesproken ‘Les Lanciers’ genoemd. Tijdens het uitvoeren van deze figuren dans je afwisselend met de danspartner aan de overzijde (de contrepartner) en met je eigen partner. Het leuke van de Quadrille is dat deze dans zich uitstekend leent voor toneel. Tijdens figuur drie wordt er bijvoorbeeld nog wel eens van danspartner gewisseld (wat niet voor elke danser een gewenste keuze is). Ook valt er tijdens het vijfde figuur nog wel eens een dame flauw, bijvoorbeeld omdat haar korset wat te strak zit.

De Quadrille in deze tijd
Het leuke van de laat negentiende eeuwse versie van de Quadrille des Lanciers is dat deze nog steeds wordt gedanst. De dans wordt onder andere nog aangeleerd om als officiele openingsdans te dienen bij bijvoorbeeld debutantenbals. Het is ook een van de eerste dansen die je als LPR-lid aangeleerd krijgt. De Quadrille des Lanciers leent zich bij uitstek om mensen te leren kennen omdat er heel veel interactie tussen de verschillende dansers is. Zo vinden er in elk figuur minstens vier momenten plaats waarin je ofwel je eigen partner, ofwel je contrepartner vriendelijk groet.

Ben je benieuwd naar deze dans? Kom gerust eens langs op maandagavond bij danscentrum Vermeulen in Nijmegen. Onze leden doen de dans graag eens voor. Of dans je gezellig met ons mee?

Deze tekst is deels gebaseerd op een artikel uit het lustrumboek uit 2000-2001 van Les Precieuses Ridicules. Deze tekst mag slechts na voorafgaande, schriftelijke toestemming van het bestuur van LPR worden verveelvoudigd en/of openbaar worden gemaakt.

Lees verder

De dansen van Les Precieuses Ridicules: het menuet

Onze hofdansvereniging houdt zich onder andere bezig met het instuderen van choreografieën die zijn gebaseerd op dansen uit de 18e en 19e eeuw. Een van deze dansen is de menuet.

‘Essentie van hoofs gedrag’
Het menuet was tijdens de 18e eeuw een van de meest gedanste hofdansen. Niet alleen als hoofse koppeldans, maar ook als dansonderdeel in bijvoorbeeld gezelschapsdansen voor meerdere paren. Met de Franse Revolutie verdween echter de hofdanscultuur en overleefde het menuet enkel als ‘essentie van hoofs en verfijnd gedrag, geaffecteerd, traag en snoeverig’.

Korte opleving
In het begin van de 19e eeuw bleef het menuet een onderdeel van de klassieke dansklassen en werd het beschouwd als een oefening in houding en deftigheid. Rond 1880 probeerde men de dans terug in de balzaal te brengen en werden er grote historische verkleedpartijen georganiseerd waarbij opnieuw menuetten, gavottes en pavanes werden gedanst. Het succes was echter van korte duur omdat zelfs de vereenvoudigde versies van de barokdansen te moeilijk waren voor het danspubliek aan het eind van de 19e eeuw.

Vereenvoudigde variant
Daar kwam verandering in toen de complexe barokchoreografie werden vereenvoudigd. Er werd slechts een basispas gebruikt die steeds met de rechtervoet aanving. Dat maakte deze dans gemakkelijker dan de vele nieuwe dansen die veel verschillende passen en sprongen kenden. Ook het feit dat de dansers constant naar elkaar keken, behalve bij begin en aanvang van de dans, maakte de menuet een sociale dans bij uitstek. En wanneer men de dans eenmaal onder de knie had, mocht er zelfs beperkt gevarieerd worden.

Het menuet heeft twee verschillende vormen:
-menuet figuree: gecomponeerd voor speciale gelegenheden, uniek in vorm en met gevarieerde stapcombinaties;
-menuet ordinaire: wordt per paar gedanst en bestaat uit vijf ruimtepatronen waarvan het S-figuur of Z-figuur de belangrijkste is.

Het gaat een Menuetpas precies?
-Strek je rechtervoet en je rechterbeen en schuif je been naar voren. Zorg dat er tussen je rechtertenen en de grond een denkbeeldige tennisbal past. Buig lichtjes door je linkerknie;
-buig verder door je linkerknie en maak aanstalte om een pas met rechts te zetten, maar zet je rechtervoet nog niet neer;
-plaats je rechtervoet op de grond;
-plaats je linkervoet voorwaarts;
-plaats je rechtervoet voorwaart;
-strek je linkerbeen en je linkervoet en schuif je been naar voren om dezelfde pas op links te doen.

Bij Les Precieuses Ridicules hebben verschillende dansen in het repertoire die binnen de categorie Menuet vallen. Dit zijn de Boccherini, Bolzoni, Don Giovanni, Es-dur, Les Indes Galantes en de Menuet Fantasie (waarbij een heer met twee dames mag dansen).

Ben je benieuwd naar deze dansen? Kom gerust eens op maandagavond langs bij Danscentrum Vermeulen in Nijmegen. We doen er graag eentje voor!

Deze tekst is gebaseerd op een artikel uit het lustrumboek uit 2000 van Les Precieuses Ridicules. Deze tekst mag slechts na voorafgaande, schriftelijke toestemming van het bestuur van LPR worden verveelvoudigd en/of openbaar worden gemaakt.

Lees verder

Gala-etiquette deel 7: aan het einde van het bal

Als je lid bent (geweest) van een studentenvereniging zoals LPR, pik je minstens een keer per jaar een leuk feestje mee: een gala!

Bij een gala komt natuurlijk wel wat etiquette kijken. De regels kunnen per vereniging een beetje afwijken, maar met de regels van Les Precieuses Ridicules zit je altijd goed! Daarom presenteren wij een spoedcursus gala-etiquette in zeven delen. Deel zeven gaat over het einde van het bal.

Als het bal ten einde is, haalt de heer de jas van de dame op bij de garderobe en helpt haar met het aantrekken van de jas. Bij het weggaan gaat de dame de heer voor (de locatie is dan inmiddels bekend gebied), maar bij de deur wacht zij tot de heer deze voor haar open doet. De heer brengt de dame netjes naar huis. Indien de dame het naar haar zin heeft gehad, dient zij de heer te bedanken. Dit kan ter plekke of later per brief of telefoon (al zal een appje ook wel mogen). Als de heer niet bedankt wordt, heeft de dame geen leuke avond gehad en neemt zij dit de heer kwalijk.

Deze tekst is afkomstig uit de Balance van april 2009, het verenigingsblad van Les Precieuses Ridicules. Deze tekst mag slechts na voorafgaande, schriftelijke toestemming van het bestuur van LPR worden verveelvoudigd en/of openbaar worden gemaakt.

Lees verder

Gala-etiquette deel 6: tijdens het gala

Als je lid bent (geweest) van een studentenvereniging zoals LPR, pik je minstens een keer per jaar een leuk feestje mee: een gala!

Bij een gala komt natuurlijk wel wat etiquette kijken. De regels kunnen per vereniging een beetje afwijken, maar met de regels van Les Precieuses Ridicules zit je altijd goed! Daarom presenteren wij een spoedcursus gala-etiquette in zeven delen. Deel zes gaat over het hoe je je dient te gedragen tijdens het gala.

In principe zijn het het de heren die de dames groeten, en de dames dienen deze groet altijd te beantwoorden. Dit geldt natuurlijk ook als een heer een andere heer groet en wanneer dames elkaar begroeten. Wanneer twee personen een deuropening naderen, siert het de heer als hij de dame voor laat gaan.

Mag ik deze dans?
De heren vragen de dames ten dans (tenzij het een schrikkeljaar betreft, want dan mogen de dames ook best wat initiatief tonen!). Mocht een dame zonder partner zijn gekomen (bijvoorbeeld samen met haar familie) en graag door een bepaalde heer ten dans worden gevraagd, kan zij dit subtiel kenbaar maken door elegant met haar waaier te wapperen en subtiel richting de beoogde heer te kijken.
Bij het ten dans vragen van de dame is een grande reverance (een uitgebreide buiging) niet nodig. De heer kan gewoon aan de dame vragen “mag ik deze dans van u?”

Indien een dame wil dansen, knikt of buigt ze terug. Een dame mag ook weigeren om te dansen door dit respectvol kenbaar te maken door middel van een hoofdgebaar zonder een opening voor discussie te bieden. De dame dient die dans dan wel over te slaan. Indien een heer is geweigerd, is het niet netjes om een andere dame in de nabije omgeving te vragen. Deze dame zou zich namelijk tweede keuze kunnen voelen.

Eenmaal op de dansvloer
Niet elke heer is een begenadigd danser. Heb je twee linkervoeten en/of geen gevoel voor ritme, dan is het wel zo netjes om je daarvoor te verontschuldigen. Maar doe dit niet de hele tijd. Indien de dame na de tiende keer de tenen van de heer op haar tenen te hebben gevoeld, wil stoppen dan mag zij te allen tijde de dans beëindigen. Maar als zij juist de hele dans uit wil dansen, dan heeft de heer helaas geen keuze.
Na afloop van de dans begeleidt de heer de dame naar haar plaats. De heer dient dan nog heel even bij de dame te blijven staan, alvorens een andere dame ten dans te vragen. Overigens is het wel zo galant als de heren hun tijd op de dansvloer verdelen over alle aanwezige dames, zodat geen een dame zich tekort gedaan voelt.

Deze tekst is afkomstig uit de Balance van april 2009, het verenigingsblad van Les Precieuses Ridicules. Deze tekst mag slechts na voorafgaande, schriftelijke toestemming van het bestuur van LPR worden verveelvoudigd en/of openbaar worden gemaakt.

Lees verder

Gala-etiquette deel 5: het diner

Als je lid bent (geweest) van een studentenvereniging zoals LPR, pik je minstens een keer per jaar een leuk feestje mee: een gala!

Bij een gala komt natuurlijk wel wat etiquette kijken. De regels kunnen per vereniging een beetje afwijken, maar met de regels van Les Precieuses Ridicules zit je altijd goed! Daarom presenteren wij een spoedcursus gala-etiquette in zeven delen. Deel vijf gaat over het diner.

Ook voor het diner geldt, je bent er samen met je partner. In principe verlaat je tijdens het eten de tafel niet. Mocht er toch hoge nood in het spel zijn, dan dien je ‘toestemming’ te vragen aan je partner. Als de dame zich even wil excuseren, staat ze gelijk op, net als de heer. De heer kan pas gaan zitten als de dame van tafel is. Als de dame weer aan tafel wil gaan zitten, dient de heer haar stoel aan te schuiven. Het is niet gewenst om de partner lang alleen te laten.

Tijdens het diner zelf gelden ook de nodige regels. Ellebogen dienen van tafel te blijven, leg ook je arm tijdens het eten niet om het bord heen. Buig niet bij elke hap naar voren maar breng je lepel of vork naar je mond toe. Draai je bord niet met als doel om een ander gedeelte van je gerecht dichterbij te krijgen. Mors niet, laat geen eten langs je mond vallen, rook niet en drink niet te veel alcohol.

Indien er een buffet wordt geserveerd, is het gebruikelijk om tussen de gerechten door te wisselen van tafel. Natuurlijk wel samen met je partner!

Deze tekst is afkomstig uit de Balance van april 2009, het verenigingsblad van Les Precieuses Ridicules. Deze tekst mag slechts na voorafgaande, schriftelijke toestemming van het bestuur van LPR worden verveelvoudigd en/of openbaar worden gemaakt.

Lees verder

Gala-etiquette deel 4: de aankomst op locatie

Als je lid bent (geweest) van een studentenvereniging zoals LPR, pik je minstens een keer per jaar een leuk feestje mee: een gala!

Bij een gala komt natuurlijk wel wat etiquette kijken. De regels kunnen per vereniging een beetje afwijken, maar met de regels van Les Precieuses Ridicules zit je altijd goed! Daarom presenteren wij een spoedcursus gala-etiquette in zeven delen. Deel vier gaat over de aankomst op locatie.

Hoewel het openhouden van de deur natuurlijk een mooi teken van hoffelijkheid is, gelden er toch andere regels wanneer de dame en de heer bij de galalocatie arriveren. Omdat dit vaak een onbekende locatie betreft, dient de heer als eerste de locatie te betreden om te controleren of alles in orde is. Wanneer dit gecontroleerd is en ook de dame de locatie heeft betreden, helpt de heer de dame uit haar ajes en geeft deze af bij de garderobe. Dan geldt op nieuw de ‘bodyguard’-regel voor de heer en gaat deze opnieuw de dame voor naar de zaal. Het betreden van de balzaal doen de heer en dame samen, waarbij de dame aan de rechterzijde van de heer loopt. Eenmaal in de zaal, het is wel zo netjes om als eerste het bestuur, of anders de galacommissie, te begroeten, vervolgens vrienden en bekenden te begroeten en een plaats te zoeken.

Mocht je dame of heer de knapste, galantste of de rijkste van het bal zijn, dan nog is het decorum om je tijdens een formele aangelegenheid zoals een gala betamelijk te gedragen. Dit betekent dus niet zoenen, of ‘andere fysieke tekenen van affectie’ tonen.

Deze tekst is afkomstig uit de Balance van april 2009, het verenigingsblad van Les Precieuses Ridicules. Deze tekst mag slechts na voorafgaande, schriftelijke toestemming van het bestuur van LPR worden verveelvoudigd en/of openbaar worden gemaakt.

Lees verder

Vergeten conversatietechniek: het duel

Onze leden treden regelmatig op, en naast dansen zit daar ook een flinke portie toneel in. Wat altijd leuk is om na te spelen is een duel.

Middeleeuwen: onopgeloste zaken
Een duel is van oudsher een conversatietechniek die tegenwoordig in ongebruik is geraakt en bovendien bij de wet verboden is. Wellicht ken je de duels uit de Lucky Luke strips, maar de oorsprong gaat veel verder terug. Waarschijnlijk stammen duels uit de vroege Middeleeuwen, toen het feodale systeem de maatschappij indeelde in grofweg drie groepen: de adel, de kerk en de boeren (horigen). Het duel werd toen gebruikt om onopgeloste zaken door middel van een gevecht te beslechten.

Renaissance: erekwestie
In de Renaissance verschoof het doel van een duel en werd het ingezet om een erekwestie tussen twee heren beslechten. Die erekwestie kon te maken hebben met de goede naam, de eer of integriteit van een vriend, een familielid of de uitdager zelf, die door middel van een duel moest worden verdedigd. Het beledigen van een zus kon dus de aanleiding zijn, maar ook ruzie over een partijtje klaverjassen!

Strafbaar feit
Duelleren was niet zonder gevaar. In de laatste twee decennia van de zeventiende eeuw stierven alleen al in Frankrijk meer dan 10.000 mannen tijdens een duel. Het Franse koningshuis was een groot tegenstanders van duels en probeerde deze met zware straffen tegen te gaan. Kwam je na een duel als winnaar uit de strijd, dan werd je alsnog geëxecuteerd in opdracht van Lodewijk XIV.

Aan het einde van de negentiende eeuw werd aan het rituele tweegevecht nog steeds een bijzonder karakter toegedicht. Om die reden werd er een aparte strafstelling voor opgesteld. Dit omdat er bij een duel sprake is van wederzijdse toestemming. Tegenwoordig worden zware mishandeling, doodslag en moord die voortvloeien uit onderlinge afspraken gewoon als een strafbaar feit beschouwd.

Uitdagen tot een duel
Een conflict over een kaartspelletje, een familielid, een weddenschap, wiens beurt het eigenlijk was om de keuken schoon te maken of wie het wc-papier heeft opgemaakt, kan het beste verbaal worden opgelost. Mocht je toch iemand willen verslaan tijdens een duel, dan moet je je tegenstander daartoe uitdagen.
De klassieke manier is het toewerpen van de handschoen (vandaar de uitdrukking ‘de handschoen oppakken’). Uitdagen kan eventueel ook per aangetekende brief of per e-mail, maar dat maakt het openingsritueel wel een stuk minder interessant. Als de tegenstander de handschoen opraapt, wordt het duel geaccepteerd en mag de uitgedaagde tijdstip, plaats en wapen kiezen: de vuist, het zwaard/degen of het pistool. In geval van weigering eindigt het duel, maar dat getuigt natuurlijk wel van een gebrek aan stijl en lef.

Let op: als je wraak wilt nemen, is het duel geen geschikt middel. Oorlog en eer komen dan te dichtbij waardoor het een ordinair gevecht wordt.

Deze tekst is afkomstig uit de Balance van januari 2007, het verenigingsblad van Les Precieuses Ridicules. Deze tekst mag slechts na voorafgaande, schriftelijke toestemming van het bestuur van LPR worden verveelvoudigd en/of openbaar worden gemaakt.

Lees verder

Gala-etiquette deel 3: de corsage

Als je lid bent (geweest) van een studentenvereniging zoals LPR, pik je minstens een keer per jaar een leuk feestje mee: een gala!

Bij een gala komt natuurlijk wel wat etiquette kijken. De regels kunnen per vereniging een beetje afwijken, maar met de regels van Les Precieuses Ridicules zit je altijd goed! Daarom presenteren wij een spoedcursus gala-etiquette in zeven delen. Deel drie gaat over de corsage.

In deel een van de spoedcursus kon je al lezen dat het aan de dame is om door middel van een subtiele hint te laten weten wat voor jurk zij tijdens het gala zal dragen. De heer heeft deze informatie nodig om als uitnodigende partij de juiste corsage te verzorgen die past bij de outfit van de dame. Wanneer een dame bijvoorbeeld een rode jurk draagt en de corsage bestaat uit knalroze bloemen, is dit niet zo’n heel geslaagde combinatie.

Meestal is een corsage een klein bloemetje. De heer draagt de corsage links op de revers van zijn jasje met de bloem naar boven. De dame draagt haar corsage aan de linkerzijde, links onder haar sleutelbeen met de bloem naar beneden. Indien de jurk geen of te dunne bandjes heeft (dit is wederom aan de dame om dit door middel van een hint aan de heer te laten weten), draagt de dame een polscorsage aan haar linkerarm.

Overigens hoeft een corsage niet altijd uit bloemen te bestaan, een lief knuffeltje of een ander klein object kan net zo leuk zijn!

Deze tekst is afkomstig uit de Balance van april 2009, het verenigingsblad van Les Precieuses Ridicules. Deze tekst mag slechts na voorafgaande, schriftelijke toestemming van het bestuur van LPR worden verveelvoudigd en/of openbaar worden gemaakt.

Lees verder

Gala-etiquette deel 2: de outfit

Als je lid bent (geweest) van een studentenvereniging zoals LPR, pik je minstens een keer per jaar een leuk feestje mee: een gala!

Bij een gala komt natuurlijk wel wat etiquette kijken. De regels kunnen per vereniging een beetje afwijken, maar met de regels van Les Precieuses Ridicules zit je altijd goed! Daarom presenteren wij een spoedcursus gala-etiquette in zeven delen. Deel twee gaat over de outfit.

Voor de heren
Heren kunnen voor een gala kiezen uit twee verschillende dresscodes:

White tie, bestaande uit:
-Rokjasje met billentikkers
-Zwarte pantalon
-Wit overhemd
-Gesteven wit vest
-Witte strik
-Zwarte sokken
-Lakschoenen zonder veters

Black tie, bestaande uit:
-Tweedelig zwart of gekleurd kostuum, met glanzende revers (omslag aan het jasje van boven de knoop tot aan de kraagomslag)
-Geplisseerd overhemd
-Sokken in de kleur van het overhemd of het jasje
-Schoenen zonder veters
Strik of eventueel een cumberband in de kleur van het jasje, maar geen wit. Wit is gereserveerd voor de dresscode white tie.
Ten slotte is het dragen van een horloge door de heren niet gepast

Voor de dames
Dames dragen een groot avondtoilet, waarmee wordt bedoeld:
-Lange, aan de voor- of achterzijde gedecolleteerde japon, (zo goed als) mouwloos
-Eventueel handschoenen, meest passend is tot over de ellebogen
-Eventueel een avondtasje
Armbanden worden over de handschoenen gedragen, ringen juist eronder. Armbandhorloges zijn niet gepast.

Deze tekst is afkomstig uit de Balance van april 2009, het verenigingsblad van Les Precieuses Ridicules. Deze tekst mag slechts na voorafgaande, schriftelijke toestemming van het bestuur van LPR worden verveelvoudigd en/of openbaar worden gemaakt.

Lees verder

Gala-etiquette deel 1: de uitnodiging

Als je lid bent (geweest) van een studentenvereniging zoals LPR, pik je minstens een keer per jaar een leuk feestje mee: een gala!

Bij een gala komt natuurlijk wel wat etiquette kijken. De regels kunnen per vereniging een beetje afwijken, maar met de regels van Les Precieuses Ridicules zit je altijd goed! Daarom presenteren wij een spoedcursus gala-etiquette in zeven delen. Deel een gaat over het uitnodigen van je partner.

Schrijf een brief
Ga je voor de echte traditionele aanpak, dan schrijf je een brief. De heer gebruikt hiervoor blauw briefpapier en een pen met zilverkleurige inkt. De dame beantwoordt deze brief met een schrijfsel waarvoor ze roze briefpapier en een pen met goudkleurige inkt gebruikt. In deze brief nodigt zij de heer uit op de thee.

Op de thee
Of de dame wel of niet met de heer mee wil, laat ze weten met wat ze bij de thee serveert. Serveert ze niets bij de thee, dan is dit een stille hint dat de heer een blauwtje heeft gelopen. Worden er koekjes geserveerd, dat wil ze graag mee maar hoeft de heer verder niets te verwachten. De heer heeft pas echt prijs als er gebak bij de thee wordt geserveerd; de dame wil dan graag mee en wil ook meer.

What to wear
De dame gaat natuurlijk niet meteen verklappen wat zij tijdens het gala wil dragen, maar het is wel de taak van de heer om een passende corsage te vinden. De heer moet dit zien te achterhalen door middel van een subtiele hint van de dame. Dit kan door een hoekje van de jurk uit de kast te laten hangen, of een subtiele opmerking te maken over het glazuur op het gebak. En is de keuze op een straplessjurk gevallen waardoor de voorkeur uitgaat naar een polscorsage, dan zal de dame hier ook een hint over moeten geven.

Natuurlijk mag anno 2016 een dame ook een heer vragen. En aangezien het een schrikkeljaar betreft zijn de dames van LPR zelf aan zet!

Deze tekst is afkomstig uit de Balance van april 2009, het verenigingsblad van Les Precieuses Ridicules. Deze tekst mag slechts na voorafgaande, schriftelijke toestemming van het bestuur van LPR worden verveelvoudigd en/of openbaar worden gemaakt.

Lees verder

Waaiertaal – deel 2

Met behulp van ‘waaiertaal’ kon een dame subtiel signalen afgeven. Er bestonden zelfs verschillende dialecten. Zelf maken wij tijdens optredens ook gebruik van waaiertaal om het toneel verder aan te dikken. Dat is erg leuk en hilarisch om te doen!

In het vorige nieuwsbericht kon je lezen hoe men aan het Victoriaanse Hof met behulp van waaiers signalen aan elkaar doorgaf. Hieronder tref je een overzicht van de taal van de waaier aan het Spaanse Hof:

-De ogen achter de geopende waaier verbergen: ik haat je
-De gesloten waaier in de rechterhand naar de schouder opheffen: ik houd van je
-De waaier op het rechteroog laten rusten: wanneer kunnen wij elkaar weer zien?
-Het aantal benen van de waaier tellen: het uur van de afspraak
-De halfgeopende waaier tegen de lippen houden: je mag mij een kusje geven
-De handen onder de waaier vouwen: ik smeek je, vergeef me
-De geheel geopende waaier zeer langzaam sluiten: ik beloof met je te trouwen

Deze tekst is een beknopte samenvatting van “De 18e eeuw, de eeuw van de waaier”, gepubliceerd in het Lustrumboek van LPR ter gelegenheid van het 60-jarig bestaan.

Lees verder

Waaiertaal – deel 1

Onze vereniging staat bekend om haar mooie jurken. Maar eeuwenlang was een outfit aan de Europese hoven niet compleet zonder een waaier. Die waaier diende natuurlijk om jezelf koelte toe te wuiven en insecten weg te houden. Ook was het een statussymbool want niet iedereen kon een dergelijk fraai bewerkt accessoire betalen.

De waaier had ook nog een andere functie. Je kon er namelijk iets mee aanwijzen, een lelijke plek in je jurk bedekt houden, of om je verleidelijke glimlach zogenaamd bescheiden af te schermen voor die leuke heer. Al snel werd de waaier een hulpmiddel bij het verleiden. Ook in de politiek werd de waaier gebruikt om boodschappen subtiel door te geven.

Met behulp van ‘waaiertaal’ kon een dame subtiel signalen afgeven. Er bestonden zelfs verschillende dialecten. Zelf maken wij tijdens optredens ook gebruik van waaiertaal om het toneel verder aan te dikken. Dat is erg leuk en hilarisch om te doen!

Hieronder een overzicht van de taal van de waaier aan het Victoriaanse Hof:

-Langs de wang trekken: ik houd van je
-Door de hand trekken: ik haat je
-Laten vallen: wij zullen vrienden worden
-Op je rechterwang laten rusten: ja
-Op je linkerwang laten rusten: nee
-Met het handvat op de lippen: kus me
-In de linkerhand laten draaien: ik houd van een ander
-In de linkerhand voor het gezicht houden: ik voel wel wat voor een kennismaking
-Langzaam jezelf toewaaieren: flirt niet met die vrouw

Binnenkort volgt de waaiertaal aan het Spaanse Hof!

Deze tekst is een beknopte samenvatting van “De 18e eeuw, de eeuw van de waaier”, gepubliceerd in het Lustrumboek van LPR ter gelegenheid van het 60-jarig bestaan.

Lees verder

Visit Us On FacebookVisit Us On Linkedin